Reklāma
Bezmaksas sludinājumi
Bezmaksas sludinājumi internetā
+ 5 foto
eLOTS.Lv

Ērts un drošs savienojums izmantojot https protokolu, mobilo ierīču atbalsts.
Atjaunotā versija:

e-Pavārgrāmata


Sarunas
Krāsnī cepts zandarts ar sēnēm
j7: Jā, tas ir labs.
skatīt...

Maizes alus
j7: Vienkārši vārīti apiņi, garšai. Cik ilgi, tas jau no daudziem faktoriem atkarīgs..., bet kamēr apmierina stadija... :) It kā ļoti sakarīgs rezultāts.
skatīt...

Maizes alus
unaars: Diezgan neprecīza recepte!piem. apiņu novārījums-kā gatavot? un uzraudzēts raugs-kā un cik ilgi? cik ilgi jāraudzē viss kopā?
skatīt...

Krāsnī cepts zandarts ar sēnēm
andis: ljoti smeķīgi sanaca
skatīt...

Vārītu kartupeļu pankūkas
baibba23: super:)
skatīt...

Uzturs - uzturvielas Nākošā »

Minerālvielas un mikroelementi

Minerālvielas un mikroelementi

Minerālvielas un mikroelementi ir neaizstājamas uzturvielas - tās ietilpst visu organisma šūniņu sastāvā, daudz to cietajos audos (kaulos, zobos),
tās arī aktīvi piedalās visos vielmaiņu procesos. Organisma sastāvā ietilpst lielākos vai mazākos daudzumos visi dabā sastopamie
ķīmiskie elementi. Kalcijs, magnijs, fosfors, nātrijs, kālijs, sērs un hlors sastāda lielāko daļu no visām organisma minerālvielām.
Minerālvielas, kas gan produktu, gan organisma sastāvā ietilpst ļoti niecīgos daudzumos, nosacīti sauc par mikroelementiem (dzelzs,
varš, mangāns, kobalts, jods, cinks). Kaut arī šo vielu maiņas procesos, jo ietilpst vitamīnu, hormonu un fermentu sastāvā, un tapēc
ir organismam absolūti nepieciešamas. To trūkums uzturā rada nopietnus un smagus vielu maiņas traucējumus. No mikroelementiem
dzelzij un varam liela nozīme sarkano asinsķermenīšu veidošanās procesos, bet jodam - pareizā vairogdziedzera darbībā. Kalcijs, magnijs un
fosfors ir galvenās kaulu sastāvdaļas - to trūkums uzturā var aizkavēt kaulu un zobu pareizu veidošanos. Fosfors nepieciešams arī
nervaudu uzbūvei un to pareizai darbībai, ka arī organisma vielu maiņai. Mīkstajos audos un organisma sulās galvenās minerālvielas
ir kālijs, nātrijs un hlors.
Organismam vajadzīgie minerālvielu daudzumi atkarīgi no audu augšanas intensitātes un no minerālvielu izdalīšanās intensitātes un no
minerālvielu izdalīšanās intensitātes. Augošā organismā notiek intesīvi audu veidošanās procesi, tapēc bērniem un grūtniecēm nepieciešami
lielāki minerālvielu daudzumi nekā pieaugušajiem. Daudz minerālvielu izdalās ar sviedriem, tapēc ilgstošas pastiprinātas svīšanas laikā
organisms zaudē daudz minerālvielu un tapēc jāpalielina to pievade organismā.
Pieņemts, ka pieaugušam cilvēkam diennaktī vajadzīgs kalcija 0.7 - 0.8 g, kālija 2 -3 g, nātrija 4- 6 g, hlora 2- 4 g, dzelzs 0.015 - 0.02 g.
Galvenais minerālvielu piegādes avots ir dažādi produkti. Arī ar dzeramo ūdeni organisms saņem diezgan daudz mineralvielu.
Dažādu produktu minerālvielas gremošanas orgāni spēj dažādi izmantot,piemēram, rupja maluma maizē, tāpat arī spinātos, salātos, skābenēs
ir daudz kalcija, bet tas ir tādos ķīmiskos savienojumos, kas grūti šķīst gremošanas sulās un līdz ar to vāji uzsūcas asinīs. Tadēļ praktiski
organisms no šiem produktiem iegūst maz kalcija. Turpretī piena un piena produktu kalciju organisms izmanto ļoti labi.
Kalcijs ir ne tikai kaulu un zobu uzbūves galvenā sastāvdaļa, bet tas aktīvi piedalās arī organisma vielu maiņas procesos. Lai notiktu pareiza
kaulaudu veidošanās, asinīs jabūt noteiktai kalcija un fosfora attiecībai. Šādai pašai attiecībai ir jabūt arī uzturā. Pieaugušo uzturā par pareizo
kalcija un fosfora attiecību pieņem 1:2, bet bērnu uzturā 1:1- 1,5. Dažādos uzturlīdzekļos šī attiecība nav vienāda, piemēram, kāpostos tā ir 1:0,6
pienā - 1:8, dārzeņos - 1:1,4, kartupeļos - 1:4, rudzu maize - 1:5, putraimos - 1:6 un prosā - 1:20, gaļā - 1:18.
No minētajiem skaitļiem redzams, ka uzturam pareizi jāizvēlas produkti, lai iegūtu organismam atbilstošu kalcija un fosfora attiecību.
Tāpēc ir nepareizi, ja gaļas ēdieniem kā piedevas pasniedz tikai putraimus, makaronus un kartupeļus, jo nepareizo kalcija attiecību gaļā var uzlabot
ar dārzeņu piedevām. Arī savvaļas augi ir vērtīgi kalcija piegādātaji organismam: liela nozīme šiem augiem ir agrā pavasarī.
Fosfora savienojumi ir kā augu, tā dzīvnieku valsts produktos, pie tam vērtīgakie ir dzīvnieku valsts produktos, piemēram, aknas,
smadzenēs, olas. Pārējās minerālvielas organismam vajadzīgas mazākos daudzumos, un tapēc, ja uzturs sastādīts no dažādiem produktiem, par minerālvielu trūkumu nav jauztraucas.
Izcila nozīme mūsu uzturā ir vārāmai sālij, un to nevar uzskatīt tikai par garšvielu. Varāmās sāls pilnīgs iztrūkums uzturā, tāpat kā, lieli daudzumi, spēj radīt organismā nopietnus vielu maiņas traucējumus, jo vārāmā sāls aktīvi piedalās gremošanas sulu veidošanā un ūdens vielu maiņā.
Veselam cilvēkam ik dienā vajadzīgs 15 g varāmās sāls . Karstā laikā un karstās darba vietās, kur cilvēks stipri svīst, vārāmas sāls patēriņš
dienā pieaug līdz 20 g. Vārāmās sāls aiztur organismā ūdeni un līdz ar to samazina sviedru atdalīšanos. Dažu slimību gadījumos stipri jaierobežo
vārāmās sāls patēriņš un bieži vien zināmu laiku jāapmierinās tikai ar produktos esošajiem vārāmās sāls daudzumiem.

Pievienots: 2010-07-15
Recepte apskatīta: vairāk kā 1000reižu



Rīki
mailmailmailmailprinter
Dalīties ar recepti
Vai Jūs uzskatāt šo recepti par noderīgu?

Receptes reitings
4.08/36
Atstāt vērtējumu receptei

Meklēšana

Meklējumu vaicājumi:
šnicele , zutis , renģes , ar tomātiem , Kabaču ,
Šodien vārda dienas svin:
Daiga, Dinija



Noderēs
Vistas un ananāsu salāti
Noskalo vistu, sagriež smalkāk un liek katlā, pārlej ar ūdeni un liek vārīt, nosmeļ putas, pievieno garšvielas(sāli, piparus, sīpolu, lauru
Liellopa gaļas mīkstumu sagriež šķēlēs, izdauza, pārkaisa ar sāli. Gaļas šķēles vienā malā liek 1-2 tēkarotes pildījuma, cieši satin un
Gaļu nomazgā, atdala no kaula, noņem plēves, sagriež glītās šķēlēs (pret šķiedrām), izdauza, apkaisa ar sāli, cep karstā sviestā gaiši
Avenes izberž caur smalku sietiņu un pielej vārītu ūdeni, izšķīdina smalko cukuru, un visu sasaldē ledū.
1 vērša mēle, 1/2 tējkarotes salpetra, 1/6 tējkarotes cukura. 10 ēdamkarotes sāls, pipari un lauru lapas. Mēli labi nomazgā, nokasa
Žāvētu aitas gaļu sagriež dūres lieluma gabalos, nomazgā un uzliek ar 3,5 l auksta ūdens (ja gaļa ļoti sāļa, tā
Sivēna krūti nomazgā, iecērt ribiņas, ierīvē ar sāli, cepešpannā zem ādas liek restītes, uzlej ūdeni, cep aplaistot. Kad ādiņa mīksta,

TOP 20 RECEPTES ŠODIEN

Jaunumi

Uzvārītam pienam pieliek sagrieztu baltmaizi, un sviestu, pēc tam, stipri kuļot, visu savāra biezu. Kad mīkla atdzisusi, piejauc jēlas olas,
Olu dzeltenumu saputo ar cukuru, piejauc berztu citrona mizu, izsijātus miltus un svaigu skābu krējumu, un beigās visu sajauc ar
Biskvītus ieliek pārmaiņus ar makaroniem cepamā bļodā, ko iepriekš iesviesto. Olu dzeltenumu sakuļ ar cukuru, tad sakarsē baltu vai sarkanu
Baltmaizei noņem garozu, aplej ar iecukurotu melnu kafiju, sa­šķaida putrā, sajauc ar karstu sviestu, kad biezenis atdzisis, piejauc olu dzeltenumu
Biskvītus apslaka ar stipru vīnu, ar daļu biskvītu, tos liekot stā­vus blakus vienu otram, apliek formas iekšējo apmali, bet pārējos

Populārakie

Mimoza no tunča
Novāra kartupeļus ar mizu, burkānus un olas. Visu nomizo un rīvē uz smalkās rīves, katru produktu savā traukā. Olas baltumu
Siļķe kažokā
Novāra, līdz top mīksts kartupeļus, burkānus un bietes, visu nomizo un sarīvē uz vidējās rīves kārtu no dārzeņiem atsevišķā traukā.
Kabaču ikri.
Kabačus un burkānus nomazgā un nomizo, kabacim iztīra sēklas(ja tādas ir), tad sarīvē. Kabačiem lielā rīve, burkāniem vidējā. Sīpolu nomizo un
Tomāti savā sulā (bez pasterizēšanas)
Šai receptē neizmanto kā parasti veselus tomātus, bet gabaliņos grieztus. Ņem gatavus tomātus, noskalo aukstā ūdenī, liek bļodā un pārlej ar
Kabaču ikri ziemai.
Visus dārzeņus rūpīgi nomazgā, notīra un sagriež mazos gabaliņos. Jaunus kabačus var netīrīt no mizas un sēklām.  Sīpolus griež smalki. Burkānus,

Produktu masa

TOP Sadaļas

INFO